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France  Anglais  Portugais  Last update : 12/01/2018     

Christophe dos SANTOS

Associate Professor

 04 72 72 64 26

christophe.dossantos@univ-tours.fr

http://univ-tours/dossantos/

Teams : DENDY 


  Training and professional background
  Research interests
  Scientific activities
  Teaching
  Supervised theses and dissertation
  Main publications and conferences

TRAINING AND PROFESSIONAL BACKGROUND


 

2017 : Co-responsable du Master SDL parcours Acquisition (A)typique et Linguistique Formelle - A(A)LF de l'université de Tours

 

Phonological Development in French as a First Language: a Case Study

 

RESEARCH INTERESTS


 

Theoretical Phonology (Prosodic Phonology, Optimality Theory).

 

Phonological Acquisition.

 

SCIENTIFIC ACTIVITIES


 

2003 : Participation to the Spring School on Phonetics and Phonology at Porquerolles, France.

 

2003-present : Active member of ALEL (Association of Linguistics of Students of Lyon 2 at the University Lumière Lyon 2)

 

TEACHING


 

Phonology third year

  • Generative Phonology and the syllable.

 

General linguistics first year

  • Articulatory Phonetics and Structuralist Phonology.

 

Trainings

  • Finding Information on the Internet.
  • Softwares : Word, Excel, Access and Dreamweaver.

 

SUPERVISED THESES AND DISSERTATION


 

2016-2017
Co-direction avec Édith Kouba-Hreich du mémoire de master 2 de Tina Estephan intitulé « L’évaluation lexicale d’enfants bilingues avec Trouble du Spectre autistique : faisabilité, adaptation et apports », université saint Joseph, Beyrouth, Liban

Co-direction avec Nathalie Bedoin du mémoire de M1 de sciences cognitives de Rania Kassir intitulé « Étude d’un déficit d’inhibition des détails dans la dyslexie de surface chez des enfants bilingues et biscripteurs arabe/français au Liban », université Lumière Lyon 2


 

2011-2012
Direction du mémoire de Master 2 de Sabine Ghanem et Christel Saliby intitulé « Dépistage des troubles du langage oral dans un contexte plurilingue : Pertinence de l’utilisation d’épreuves lexicales spécifiques au contexte plurilingue libanais », université saint Joseph, Beyrouth, Liban

Co-direction avec Rasha Zebib du mémoire d’orthophonie de Marine Comet intitulé « Mémoire de Travail et Langage : étude comparative entre trois types d’acquisition atypique du langage », université François-Rabelais, Tours

Co-direction avec Sophie Kern du mémoire d’orthophonie de Laure Devillers et Mélissa Renard intitulé « Le développement lexical des bilingues français/portugais entre 24 et 36 mois », Université Claude-Bernard Lyon 1

Co-direction avec Sophie Kern du mémoire d’orthophonie de Marilyn Clavel intitulé « Les effets du bilinguisme français/anglais sur le développement lexical des enfants de 19 à 33 mois », université de Franche-Comté, Besançon


 

STAYS ABROAD

  • September-Décember 2004 : I spent four months at the Linguistics Department of Memorial University of Newfoundland in St. John's (NL, Canada), under the supervision of Yvan Rose.
  • October-Décember 2003 : I spent three months at the Linguistics Department of Memorial University of Newfoundland in St. John's (NL, Canada), under the supervision of Yvan Rose.
  • September 2003 : I spent one month at the Cognitive & Linguistic Sciences department at Brown University, Providence (RI, USA), under the supervision of Katherine Demuth.
  • March-August 2000 : I spent five months at the IBICT (Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia) in Brasília (DF,Brasil), under the supervision of Hélio Kuramoto. cartoucheland

MAIN PUBLICATIONS AND CONFERENCES (SHORT VERSION)
SHOW LONG VERSION / SHORT VERSION


PhDs and master thesis
 

dos Santos, C., 2007, "Développement phonologique en français langue maternelle : une étude de cas", Thèse, Sciences Du Langage, Université Lumière Lyon 2, Lyon, 386 p.  (PDF)


Chapters in books
 

Tuller, L., Abboud, L., Ferré, S., Fleckstein, A., Prévost, P., dos Santos, C., Scheidnes, M. & Zebib, R., 2015, "Specific Language Impairment and Bilingualism: Assembling the pieces", in Language Acquisition and Development: Proceedings of Gala 2013, Hamann, C. & Ruigendijk, E. (eds), Newcastle, RU, Cambridge Scholars Publishing, pp. 533-567 (Lien, PDF)


 

Rose, Y. & dos Santos, C., 2010, "Stress Domain Effects in French Phonology and Phonological Development", in Romance Linguistics 2008 : Interactions in Romance : Selected Papers from the 38th Linguistic Symposium on Romance Languages (LSLR), Urbana-Champaign, April 2008, 313, Arregi, K., Fagyal, Z., Montrul, S. & Tremblay, A. (eds), Amsterdam, Johns Benjamins, pp. 89-104 (PDF)


Journals
 

dos Santos, C. & Ferré, S., 2018, "A nonword repetition task to assess bilingual children phonology", Language Acquisition, 25:1, pp. 58-71 (lien)


 

de Almeida, L., Ferré, S., Morin, É., Prévost, P., dos Santos, C., Tuller, L. & Zebib, R., 2017, "Identification of Bilingual Children with Specific Language Impairment in France", Linguistic Approaches to Bilingualism, 7:3/4, pp. 331-358 (lien)


 

Khoury Aouad Saliby, C., Sarkis Ghanem, S., dos Santos, C., Kouba Hreich, É. & Messarra, C., 2017, "Assessing Lebanese bilingual children: the use of specific lexicon tasks", Clinical Linguistics & Phonetics , 31:11-12, pp. 874-892 (lien)


 

Bonnet-Brilhault, F., Malvy, J., Tuller, L., Prévost, P., Zebib, R., Ferré, S., dos Santos, C., Roux, S., Houy-Durand, E., Magné, R., Mofid, Y., Latinus, M., Wardak, C., Aguillon-Hernandez, N., Batty, M. & Gomot, M., 2017, "A strategic plan to identify key neurophysiological mechanisms and brain circuits in autism", Journal of Chemical Neuroanatomy, en ligne


 

Yamaguchi, N., dos Santos, C. & Kern, S., 2015, "Ce que révèle l’ordre d’acquisition des classes naturelles à propos des harmonies consonantiques", LiDiL, 51, pp. 89-117 (Lien)  (Prefinal version)


 

Ferré, S. & dos Santos, C., 2015, "Comment évaluer la phonologie des enfants bilingues ?", LiDiL, 51, pp. 11-34 (Lien)  (Prefinal version)


 

Stokes, S., Kern, S. & dos Santos, C., 2012, "Extended Statistical Learning as an Account for slow vocabulary growth", Journal of Child Language, 39:1, pp. 105-129  (PDF)


 

Bedoin, N. & dos Santos, C., 2008, "How do consonant feature values affect the processing of a CVCV structure? Evidence from a reading task", Written Language & Literacy, 11:2, pp. 188-207  (PDF)


 

dos Santos, C. & Rose, Y., 2006, "Influences multiples dans l'harmonie consonantique et la métathèse en acquisition du français", Recherches linguistiques de Vincennes, 35, pp. 77-102  (PDF)


Conferences with proceedings
 

de Almeida, L., Ferré, S., Morin, É., Prévost, P., dos Santos, C., Tuller, L. & Zebib, R., 2016, "L’identification d’enfants bilingues avec Trouble Spécifique du Langage en France", proc. of 5ème Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF), Tours, France, 4-8 juillet 2016 (PDF)


 

Ferré, S., dos Santos, C. & de Almeida, L., 2015, "Potential clinical markers for SLI in bilingual children", proc. of the 39th annual Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, Etats-Unis, 7-9 Novembre 2014, Cascadilla press, pp. 152-164 (PDF)


 

Rose, Y. & dos Santos, C., 2004, "Effets positionnels dans l’acquisition du français", actes de 25ème Journées d’Études sur la Parole, Fez, Maroc, 19-22 Avril 2004, pp. 429-432 (poster)  (PDF)


Invited and keynote conferences
 

Rose, Y. & dos Santos, C., 2004, "Prosodic Domains and the Acquisition of French Phonology. Panel on The Comparative Development of Prosodic Words in Romance", proc. of Second Lisbon Meeting on Language Acquisition, Lisbonne, Portugal, 1-4 Juin 2004  (PDF)


Invited presentations
 

Kern, S., dos Santos, C. & Stokes, S., 2010, "Influence de la fréquence et de la densité de voisinage sur les mots produits par le jeune enfant français", Atelier sur l’influence de la fréquence dans l’input sur l’acquisition du français L1 et L2, Université de Lund, Suède, 6-7 septembre 2010


 

Rose, Y. & dos Santos, C., 2004, "Prosodic domains in consonant harmony and metathesis", Third Phonological Acquisition Workshop (Special theme: The Acquisition of Prosodic Structure), Catholic University of Nijmegen, juin 2004


Conference presentations
 

dos Santos, C. & Kern, S., 2015, "Comparison between French monolingual and French–Portuguese simultaneous bilingual children: vocabulary size, grammatical distribution and phonetic complexity ", International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech (ISMBS) 2015, Chania, Grèce, 7-10 septembre


 

dos Santos, C., Kern, S. & Glas, L., 2014, "Noun and predicate acquisition are different: evidence from input frequency and neighbourhood density", 13th International Congress for the Study of Child Language, Amsterdam, Netherlands, July 14-18, 2014 (poster)


 

dos Santos, C. & Kern, S., 2013, "Early lexical development of French-Portuguese bilingual children: a CDI-adaptation study", Child Language Impairment in Multilingual Contexts, Cracovie, Pologne, 27-29 mai 2013 (poster)  (PDF)


 

Ferré, S., dos Santos, C. & Bonnet-Brilhault, F., 2013, "Phonological delay or phonological impairment in autism: an intergroup comparison", IMFAR (International Meeting for Autism Research), San Sebastián, Espagne, 2-4 mai 2013 (poster)  (PDF)


 

Yamaguchi, N., dos Santos, C. & Kern, S., 2013, "Toutes les harmonies consonantiques sont-elles comparables chez l’enfant ?", RFP 2013, Nantes, 1-3 juillet 2013  (PDF)


 

Rose, Y. & dos Santos, C., 2005, "Influences multiples dans l’harmonie consonantique et la métathèse en acquisition du français", 7èmes rencontres internationales du Réseau Français de Phonologie, Aix-en-Provence, France, 2-4 juin 2005  (PDF)


 

dos Santos, C. & Rose, Y., 2005, "Variable effects in the acquisition of word-final /T/ in French", Phonological variation: the case of French, Tromsø, Norway, 25-27 août 2005  (PDF)


 

dos Santos, C. & Rose, Y., 2005, "Sonorants acquisition and positional neutralization: typological, prosodic and articulatory considerations", Emergence of Linguistic Abilities 2005, Lyon, France, 8-10 décembre 2005 (poster)  (PPT)




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